Συνέντευξη του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Νικήτα Κακλαμάνη

Η συνάδελφος Δέσποινα Μακριδάκη (dmakridaki@yahoo.gr) μας ενημερώνει οτι στη σελίδα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (http://www.mohaw.gr) δημοσιεύεται η Συνέντευξη του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Νικήτα Κακλαμάνη στη Γεωργία Μπόχτη και στον Χρήστο Ρουμελιώτη, στις 7 Αυγούστου 2005 στην εφημερίδα «Η Χώρα της Κυριακής«.

Το κείμενο της συνέντευξης είναι το παρακάτω:

Τουλάχιστον 18.000 προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στον χώρο της Υγείας θα έχουν γίνει μέσα στην πρώτη τετραετία διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας προαναγγέλλει με συνέντευξή του στη «ΧτΚ» ο υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Νικήτας Κακλαμάνης. Στόχος του είναι εκτός από την στελέχωση των νοσοκομειακών μονάδων σε ανθρώπινο δυναμικό, να πατάξει τα φαινόμενα διαφθοράς που ταλανίζουν τα τελευταία χρόνια το Εθνικό Σύστημα Υγείας και να βάλει «τάξη στα οικονομικά», όπως ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά.
Μία από τις σημαντικότερες, όμως, πρωτοβουλίες που σύντομα θα λάβει το υπουργείο Υγείας είναι η εφαρμογή – για πρώτη φορά – ενός εθνικού σχεδίου για την ενίσχυση της δωρεάς οργάνων στη χώρα μας, με βάσει το λεγόμενο «ισπανικό μοντέλο», σύμφωνα με το οποίο όλοι οι πολίτες είναι εν δυνάμει δότες.
Πάντως, μακροπρόθεσμος στόχος του Νικήτα Κακλαμάνη παραμένει η δημαρχεία της Αθήνας που είναι «η ενδόμυχη επιθυμία» του. Δεν παραλείπει, τέλος, να ασκήσει δριμεία κριτική στο ΠΑΣΟΚ για την στάση που υιοθετεί σε μεγάλα κοινωνικά και πολιτικά θέματα, ζητά περισσότερη σοβαρότητα και προβλέπει πως «εάν δεν αλλάξει τακτική, θα μείνουν στην αντιπολίτευση περισσότερα χρόνια απ’ όσα είχε μείνει η Νέα Δημοκρατία!».

Σύμπραξη
Πότε αναμένεται να εφαρμοστεί η σύμπραξη του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στον χώρο της Υγείας; Και ποια είναι τα πρώτα έργα που θα υλοποιήσετε με αυτό τον τρόπο;

Πρέπει να σημειώσω ότι το τεύχος του διαγωνισμού για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο είναι ήδη έτοιμο. Η δουλειά του είναι να κάνει μία έρευνα αγοράς για να δει αν μπορεί να βρει επενδυτές από τον ιδιωτικό τομέα, και να διαμορφώσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο αυτοί θα διαγωνισθούν για την ανάδειξη του τελικού αναδόχου.
Αυτή η διαδικασία, από την ημέρα που θα βγει ο διαγωνισμός στον αέρα μέχρι την πρόσληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι περίπου 6 μήνες. Μέσα στο εξάμηνο αυτό, δηλαδή γύρω στα τέλη Σεπτεμβρίου θα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο για την σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα γενικότερα. Τότε, λοιπόν, θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τα έργα που έχουμε ζητήσει.
Τα έργα αυτά είναι τρία: Ένα θα είναι στην Αθήνα και θα έχει δύο σκέλη.
Ένα καινούριο νοσοκομείο 700 κλινών, αλλά με παράλληλο κλείσιμο υπάρχοντος παλαιού νοσοκομείου αντίστοιχων 700 κλινών. Θα αντικατασταθεί ουσιαστικά παλιό νοσοκομείο.

Ποιο θα είναι αυτό, θα το δούμε σε σχέση με τον υγειονομικό χάρτη.
Το άλλο έργο είναι ένα Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο περίπου 200-250 κλινών, στο οποίο θα ενσωματωθούν όλα τα επιμέρους μεταμοσχευτικά κέντρα. Γι’ αυτό το έργο βρίσκομαι σε στενή συνεργασία με τον διαπρεπή Έλληνα γιατρό, που είναι και διευθυντής του αντίστοιχου Κέντρου στο Μαϊάμι, Ανδρέα Τζάκη, ο οποίος και μας καθοδήγησε στις προδιαγραφές που πρέπει να έχει το Εθνικό Μεταμοσχευτικό Κέντρο με την εμπειρία που έχει εκείνος από την Αμερική. Το τρίτο έργο είναι ένα Παιδιατρικό νοσοκομείο 500 κλινών, που θα είναι στην Θεσσαλονίκη.

Η ιδιωτικοποίηση
Κάποιοι, όμως, κάνουν λόγο για ιδιωτικοποίηση της Υγείας…
Θα είναι σαφές στην προκήρυξη ότι αυτές οι νέες μονάδες θα είναι ενταγμένες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και ότι οι πολίτες μέσω των ασφαλιστικών τους ταμείων θα έχουν ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση σε αυτά τα νοσοκομεία. Εάν αυτό λέγεται ιδιωτικοποίηση, ας έρθουν να μου το πουν! Όταν, λοιπόν, φτιαχτεί το Παιδιατρικό στη Θεσσαλονίκη, ας πούνε τα ίδια και στους γονείς της Βόρειας Ελλάδας που ξεσπιτώνονται για να έλθουν στην Αθήνα και περιμένουν στην ουρά σε ένα από τα τρία Παιδιατρικά νοσοκομεία.

Πόσες τελικά θα είναι οι προσλήψεις που θα γίνουν στο χώρο της υγείας;
Θα πάρω λιγότερους φέτος, το ξέρω αυτό από την περσινή μου εμπειρία, που ζήτησα 8.000 και πήρα 4.500. Τώρα πόσες θα είναι οι προσλήψεις, δεν το ξέρω. Πάντως, θα είναι σίγουρα πολύ περισσότερες από 3.500, που είδα στα δημοσιεύματα. Σημασία πάντως έχει η ταχύτητα ολοκλήρωσης της διαδικασίας, όπως παραδείγματος χάρη στη συγκεκριμένη περίπτωση που ολοκληρώθηκαν οι 4.500 που είχαν προκηρυχθεί πέρυσι. Γιατί αν εγκρίνονται 4.500 κάθε χρόνο, τότε μέσα στα τέσσερα χρόνια συμπληρώνονται 18.000 προσλήψεις.
Πάντως τις 25.000 που εμφανίζουν οι διάφοροι συνδικαλιστικοί φορείς, δεν ξέρουμε με τι κριτήρια προκύπτουν. Και λέω δεν ξέρω, γιατί εμείς θα γνωρίζουμε πόσο είναι το ανθρώπινο δυναμικό που υπηρετεί στο ΕΣΥ τον Σεπτέμβριο. Άσχετα, από το πόσες είναι οι ελλείψεις – που χωρίς καμία αμφιβολία είναι μεγάλες και πρώτος εγώ πιέζω το υπουργείο Οικονομικών, δεν το έκρυψα ποτέ – θα είμαι ευτυχής αν μέσα στην πρώτη τετραετία έχουμε πάρει στα νοσοκομεία μας 18.000 ανθρώπινο δυναμικό όλων των κατηγοριών και όχι μόνο νοσηλευτικό προσωπικό. Θα είναι μόνιμες οργανικές θέσεις. Σε αυτόν τον αριθμό που αναφέρω δεν περιλαμβάνονται ούτε τα 18μηνα των stage ούτε τα 8μηνα.

Οι προμήθειες
Κάτι αντίστοιχο δεν συνέβη και με το θέμα των προμηθειών;

Στο θέμα των προμηθειών έχει επέλθει ήδη συμφωνία με τον κ. Σιούφα. Το κομμάτι των προμηθειών στο χώρο της Υγείας έρχεται στην ευθύνη του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Και είναι επίσης ένα μεγάλο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι το 10ο το οποίο θα έχει ψηφιστεί πριν το τέλος του 2005. Αλλά για να φθάναμε στο νομοσχέδιο, το οποίο στις βασικές του δομές, το είχαμε έτοιμο εδώ και ένα χρόνο χρειάστηκε πολύ δουλειά. Γιατί δεν το παρουσιάσαμε; Γιατί όταν ήρθε η ώρα να το επεξεργαστούμε αναλυτικά, είδαμε ότι σε αυτό το υπουργείο δεν υπήρχε κατάλογος μητρώου των προμηθευτών. Δεν υπήρχε κατάλογος ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού. Δεν υπήρχε κατάλογος προδιαγραφών. Δηλαδή τρία βασικά στοιχεία για να πεις ότι φέρνεις στη διαφάνεια τον χώρο των προμηθειών. Είκοσι χρόνια επί ΠΑΣΟΚ, δεν ήταν αρκετά απ’ ότι φαίνεται για να φτιαχτούν αυτοί οι κατάλογοι. Μόνο ο Αλέκος Παπαδόπουλος είχε προσπαθήσει, αλλά έφυγε πριν ολοκληρώσει τη δουλειά του.

Τα υπερκέρδη
Κάποιοι – σύμφωνα με δήλωσή σας – θέλουν να σας στήσουν στον τοίχο. Ποιοι είναι αυτοί;

Αυτοί που έχουν υπερκέρδη. Και έχουμε παρουσιάσει ήδη ένα παράδειγμα. Όταν από 7.000 το stent το πήγαμε στα 2.500 ευρώ σημαίνει ότι κάποιοι μέχρι τώρα λυμαίνονταν 4.500 ευρώ. Δεν ήταν εύκολο να το καταφέρουμε αυτό. Όπως δεν ήταν εύκολη η υπουργική απόφαση που ελήφθη – που κατά την γνώμη μου είναι πολύ επιεικής – για την μείωση των τιμών στα καρδιολογικά, ορθοπεδικά και φίλτρα τεχνικού νεφρού κατά 25%. Βγήκε, όμως. Κάτι το οποίο πολεμούσε – πρέπει να πω – ο προκάτοχός μου επί δύο χρόνια και δεν τα είχε υπογράψει.
Και αυτό το λέω διότι είδα σχόλια εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ. Βέβαια εκεί δεν ξέρω ποιος εκπροσωπεί τον αντίστοιχο τομέα, διότι είδα τρεις ανακοινώσεις από τρεις διαφορετικούς βουλευτές, που υπέγραφαν ως υπεύθυνοι του Τομέα Υγείας. Αλλά εγώ δεν μπορώ να απαντώ σε πολιτικές «χορωδίες». Και μας λένε: «συνεχίζετε να κάνετε καταγγελίες». Εκείνοι, όμως, πρέπει να απαντήσουν σε ένα ερώτημα: τα ήξεραν αυτά; Εάν τα ήξεραν γιατί ποτέ δεν τα παρουσίασαν και γιατί ποτέ δεν έκαναν τίποτα. Εάν πάλι, δεν τα ήξεραν, σημαίνει ότι δεν θέλησαν να τα μάθουν. Και το ένα κακό, και το άλλο χειρότερο από το πρώτο!

Θα τιμωρηθούν όσοι τόσα χρόνια λυμαίνονται το σύστημα στον χώρο της Υγείας;
Εμένα, καταρχήν με ενδιαφέρει να μπει τάξη στα οικονομικά, και τα όποια χρήματα, τα οποία δεν είναι λίγα αλλά δεν είναι σίγουρα αυτά που θα ήθελε ο εκάστοτε υπουργός Υγείας, να πιάνουν πλέον τόπο και να αξιοποιούνται σωστά. Διότι ακόμη και με αυτούς τους προϋπολογισμούς, θα μπορούσαν τα χρήματα αυτά να είχαν αποδώσει πολύ περισσότερο εάν αξιοποιούνταν σωστά και δεν πήγαιναν σε τσέπες. Βέβαια, εκεί που αποδεδειγμένα θα βγει ότι υπήρξε και δόλος, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα παραπεμφθούν τα θέματα στον εισαγγελέα. Σας λέω ότι ένα ήταν το αντικειμενικό δεδομένο και το αντικειμενικό άλλοθι των προμηθευτών. Ότι πράγματι τους πλήρωνε η Πολιτεία μετά από ενάμιση με δύο χρόνια. Άρα, έπρεπε λογικά να υπάρχει μία αύξηση επί της αρχικής τιμής. Άλλο, όμως, μία αύξηση, πόσο θέλετε 50%, 100%, 200%, όχι, όμως, και 700%.

Πολύς λόγος έγινε επίσης το τελευταίο διάστημα και για τις μεταμοσχεύσεις. Σκοπεύετε να προχωρήσετε και σε νομοθετική ρύθμιση για το θέμα;
Θα πάω στη ρηξικέλευθη πρόταση, που έχουν κάνει συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, που ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Το ανάποδο απ’ αυτό που ισχύει τώρα. Ότι δηλαδή όλοι είμαστε εν δυνάμει δότες και όποιος δεν θέλει μόνο δηλώνει ότι δεν θα είναι. Ενώ τώρα πρέπει να δηλώσεις ότι εσύ δέχεσαι να γίνεις δωρητής οργάνων. Αυτό, όμως, θέλει ενημέρωση μεγάλη του κόσμου, την βοήθεια από πολλούς κοινωνικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένης και της Εκκλησίας στην οποία και θα απευθυνθώ. Και δεν χρειάζεται άμεση εφαρμογή. Αφού ψηφιστεί την ώρα που πρέπει θα εφαρμοστεί μετά από ένα χρόνο. Ώστε μέσα στο χρόνο αυτό να γίνει ενημέρωση και προσπάθεια να αλλάξει η κουλτούρα σε ό,τι αφορά τις μεταμοσχεύσεις και τη δωρεά οργάνων.

Μετά τις πρόωρες εκλογές, στην πολιτική επικαιρότητα ήρθαν οι αλλαγές που επίκεινται στο εκλογικό σύστημα των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Το ΠΑΣΟΚ σας κατηγορεί ότι αυτό είναι μία φωτοβολίδα και μία αφορμή ακόμη αποπροσανατολισμού. Εσείς τι απαντάτε;
Το ΠΑΣΟΚ καταρχήν πρέπει να πάρει μία απόφαση. Άλλοτε μας κατηγορεί ότι δεν εφαρμόζουμε το προεκλογικό μας πρόγραμμα και όταν το εφαρμόζουμε, μας κατηγορεί γιατί το εφαρμόζουμε! Εγώ αντιλαμβάνομαι την ιδεολογική σύγχυση που υπάρχει μέσα στο ΠΑΣΟΚ, αλλά επιτέλους τους δίνω και μία «συμβουλή» από την εμπειρία μου σαν βουλευτής αντιπολίτευσης με τη Νέα Δημοκρατία. Εάν δεν αλλάξουν τακτική, θα μείνουν στην αντιπολίτευση περισσότερα χρόνια απ’ όσα είχε μείνει η Νέα Δημοκρατία.

Η ένσταση σε αυτή την περίπτωση από τους αντιπάλους σας είναι ότι η προσπάθεια γίνεται με τρόπο συντονισμένο και προγραμματισμένο…
Είμαστε σοβαρή κυβέρνηση. Κάνουμε προγραμματισμένα πράγματα. Μία σοβαρή κυβέρνηση προγραμματίζει και υλοποιεί το πρόγραμμά της!

Σας κατηγορούν πάντως ότι με τον τρόπο αυτό αποκλείονται οι συνεργασίες…
Ο πολιτικός μου πατέρας, ο Αβέρωφ έλεγε πάντοτε κάτι: ότι όταν ο κόσμος θέλει δεν υπάρχει εκλογικό σύστημα που να αλλάζει την βούληση του κόσμου. Κανένα εκλογικό σύστημα, τουλάχιστον ως προς τελικό αποτέλεσμα. Τώρα αν αντί για 20 έχεις 18 δημοτικούς συμβούλους αυτό έχει μικρή σημασία.

Μιλάτε με περισσότερη θέρμη για αυτό το ενδεχόμενο παρά για τις πρόωρες εκλογές όπου είχατε μια πιο αποστασιοποιημένη στάση…
Εγώ ήμουν από τους πρώτους στη βουλή, κατά την διάρκεια της συζήτησης για ψήφο εμπιστοσύνης, που είχα θέσει εμμέσως πλην σαφώς θέμα πρόωρων εκλογών. Άλλο ποια είναι η προσωπική μου άποψη και άλλο ποια είναι η εντύπωση που αποκόμισα από την κουβέντα που είχα με τον πρωθυπουργό. Ότι, δηλαδή, ο πρωθυπουργός σε αυτή την φάση δεν έχει κατά νου θέμα πρόωρων εκλογών.

Για τη δημαρχία
Πάντως μετά τις δηλώσεις σας για τη Δημαρχίας της Αθήνας, πολλά κυβερνητικά και όχι μόνο στελέχη, εκφράστηκαν υπέρ της υποψηφιότητάς σας…

Ένα έχω να πω: Άλλο το ποια μπορεί να είναι η ενδόμυχη επιθυμία μου και άλλο πότε πρέπει να γίνει κουβέντα επί του θέματος. Η κουβέντα αυτή πρέπει να γίνει την ώρα που πρέπει και με αυτόν που πρέπει. Δηλαδή, όταν η κα. Μπακογιάννη πάρει τις τελικές της αποφάσεις και τις ανακοινώσει. Το θέμα, τότε θα το συζητήσω με τον πρωθυπουργό. Αυτή την στιγμή αυτό που με ενδιαφέρει είναι όσο καιρό με εμπιστεύεται ο πρωθυπουργός σε αυτήν εδώ την καρέκλα, να προσπαθώ να κάνω όσο καλύτερα μπορώ τη δουλειά μου. Από κει και πέρα ως βουλευτής της Αθήνας είναι αυτονόητο ότι ούτε έπαψα ούτε θα πάψω να ενδιαφέρομαι για τα τεκταινόμενα στην πόλη, στην οποία ζω και με τιμά με την ψήφο εμπιστοσύνης.

Με μια τέτοια προοπτική, δεν θα αναγκαστείτε να αφήσετε, ίσως ακόμη και στη μέση το έργο το οποίο επιτελείτε στο υπουργείο;
Εγώ δεν πιστεύω ότι η επιτυχία μίας κυβέρνησης εξαρτάται από τις μεμονωμένες ενέργειες ενός υπουργού. Είναι θέμα γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής. Σημασία έχει ο υπουργός που επιλέγει ο πρωθυπουργός να εντέλλεται να εφαρμόζει το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας. Βεβαίως γνωρίζω ότι κατά την διάρκεια της τετραετίας, σε όλους τους τομείς – συμπεριλαμβανομένου και του δικού μου – πιθανόν να χρειαστεί να παρεκκλίνεις απ’ ότι έχεις πει προεκλογικά λόγω αντικειμενικών δεδομένων. Αυτό, όμως, είναι άλλο, και πάλι γίνεται με κυβερνητική απόφαση. Επομένως, σημασία δεν έχει το ποιος είναι στην καρέκλα του υπουργού. Σημασία έχει να υπάρχει συγκεκριμένη κυβερνητική πολιτική και το υπουργικό συμβούλιο, μέσω των υπουργών, να υλοποιεί αυτή την πολιτική.

Τι γίνεται με τα φάρμακα
Για ποιους λόγους έχει καθυστερήσει η κατάθεση στην Βουλή του νομοσχεδίου για την φαρμακευτική πολιτική;

Το προσχέδιο είναι έτοιμο και έχει αποσταλεί στον πρωθυπουργό. Είναι θέμα γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής, διότι είναι νομοσχέδιο που έχει δαπάνες και μάλιστα μεγάλες. Βεβαίως ο στόχος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι ο περιορισμός αυτής της δαπάνης. Μάλιστα, μόνο με νοικοκύρεμα που έχει επιχειρηθεί στον ένα χρόνο που έχει αναλάβει η νέα διοίκηση του ΕΟΦ ο ρυθμός αύξησης των συνολικών δαπανών για το φάρμακο είναι μειωμένο σε σχέση με το 2004! Τον Σεπτέμβριο θα έχουμε και αριθμητικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2005.
Όπως έχω πει, μέχρι τα τέλη του 2005 θα έχουν ψηφιστεί εννέα νομοσχέδια. Ήδη έχουν ψηφιστεί πέντε. Κατατέθηκε πριν λίγες ημέρες στη βουλή και μπαίνει στο τμήμα αμέσως μετά τις διακοπές του Αυγούστου το νομοσχέδιο για την αιμοδοσία.

Και για τη διαμάχη που φαίνεται να έχει ξεσπάσει μεταξύ δύο υπουργείων για το ποιος θα έχει την ευθύνη του χώρου των φαρμάκων, τι γίνεται;
Είναι πρότασή μας η πολιτική φαρμάκου να πάει είτε στο υπουργείο Υγείας είτε στο Ανάπτυξης. Δεν μας ενδιαφέρει σε ποιο υπουργείο. Επειδή όμως επιβάλλεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει ένα υπουργείο να έχει την αρμοδιότητα. Διότι τώρα υπάρχει πρόβλημα, όταν γίνονται συνεδριάσεις υπουργών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι θέμα κυβερνητικής επιλογής. Εμείς δεν έχουμε πρόβλημα. Ό,τι αποφασίσει ο πρωθυπουργός. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα όσον αφορά τις συζητήσεις και τις σχέσεις μας με τον υπουργό Ανάπτυξης και προσωπικό μου φίλο Δημήτρη Σιούφα.